بسم الله الرحمن الرحیم اللَّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَةِ بنِ الحَسَن صَلَواتُکَ علَیهِ و عَلی آبائِهِ فِي هَذِهِ السَّاعَةِ وَ فِي كُلِّ سَاعَةٍ وَلِيّاً وَ حَافِظاً وَ قَائِداً وَ نَاصِراً وَ دَلِيلًا وَ عَيْناً حَتَّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَ تُمَتعَهُ فِيهَا طَوِيلا

اخبار > آیین‌نامه جذب، پذیرش و گزینش اساتید (مصوبه 944 شورای عالی)


datetime تاریخ: 1397/10/04  ساعت: ٠٩:٠٢ positive تعداد بازدید: 3162 اداره جذب و گزینش: پرینت مطلب

بسمه تعالي
مصوبه 944 شوراي عالي حوزه‌هاي علميه
آيين‌نامه جذب، پذيرش و ساماندهي اساتيد حوزه‌هاي علميه

مقدمه:

به منظور تبيين و تثبيت جايگاه اساتيد به عنوان شخصيت‌هاي علمي معنوي و تأثيرگذار در حوزه‌هاي علميه و ساماندهي امور اساتيد، آيين نامه جذب، پذيرش و ساماندهي اساتيد حوز ه هاي علميه، به شرح ذيل تصويب شد:

ماده1.هدف از ساماندهي امور اساتيد عبارت است از:
الف) زمينه‌سازي جهت استفادة بهينه از توانايي‌ها و استعدادهاي طلاب و فضلاء؛
ب) قانونمند کردن جايگاه استادي؛
ج) فراهم نمودن زمينه نظام‌مند سنت استادپروري از ميان طلاب جوان و مستعد با حفظ ضرورت توجه خاص به تقويت پايه تحصيلي و تربيتي طلاب.

ماده2.استاد حوزة علميه روحاني فاضلي است که برخوردار از توانايي لازم جهت تعليم و تربيت طلاب علوم ديني در يکي از علوم مورد نياز حوزه‌هاي علميه مي‌باشد.

ماده3.اصول ساماندهي امور اساتيد عبارتند از:(1)
الف) حفظ و تقويت جايگاه استاد، به عنوان شخصيت جامع کمالات معنوي و علمي و تأثيرگذار در تعليم و تربيت
طلاب؛
ب) استفاده از اساتيد مجرب توانمند با توجه به اهميت سطح يک، به عنوان پايه تحصيلي طلاب؛
ج) حفظ و تقويت سنت استادپروري از ميان طلاب جوان و مستعد؛
د) ايجاد زمينه حضور و استفادة حداکثري اساتيد در مدارس؛
هـ) ايفاي نقش مؤثر مديريت مدرسه (نه صرفاً مدير)، در جذب، بکارگيري، ارزيابي اساتيد و تغيير ايشان؛
و) پرهيز از هر گونه افراط و تفريط در گزينش اساتيد و احترام به اختلاف انظار و سليقه‌هاي اساتيد، به شرط اعتقاد و التزام به اصول و مباني اعتقادي و سياسي نظام؛
ز) متنوع و منعطف بودن نحوة بکارگيري اساتيد در مدارس؛
ح) تمام وقت بودن حداکثر 60 درصد اساتيد مدرسه؛
تبصره:در مناطق خاص و محروم با تشخيص مدير مرکز مديريت حوزه هاي علميه، بکارگيري بيش از 60 درصد استاد تمام وقت بلامانع است.
ط) ارزيابي عملکرد اساتيد، توسط مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه و با مشارکت مديريت مدرسه؛
ي) ارتقاي رتبه اساتيد، بر اساس رشد تحصيلي و علمي و مهارتي، نه بر اساس تدريس در مقاطع تحصيلي حوزه؛
ك) متناسب بودنحقوق اساتيد با شئون حوزه؛
ل) سهيم بودن مديريت مدرسه در تأمين حقوق اساتيد.

ماده4 .اقسام اساتيد حوزه‌هاي علميه عبارتند از:
الف) استاد تمام‌وقت: به اساتيدي گفته مي‌شود که به صورت قرارداد تمام وقت، به مدت يک تا سه سال جذب و بکارگيري مي‌شوند و داراي موظفي حضور و تدريس تمام وقت مي‌باشند.
تبصره:اساتيد تمام وقت پس از يک سال مورد ارزيابي قرار گرفته و در صورت تأييد، همکاري آنان تا پايان مدت قرارداد ادامه مي‌يابد.
ب) استاد نيمه‌وقت: به اساتيدي گفته مي‌شود که به صورت قرارداد نيمه وقت، به مدت يک سال جذب و بکارگيري مي‌شوند و داراي موظفي حضور و تدريس به صورت نيمه وقت مي‌باشند.
ج) استاد حق التدريس: به اساتيدي گفته مي‌شود که براي تدريس يک نيم‌سال و يا يک سال تحصيلي به صورت قرارداد حق التدريس جذب شده و بکار گرفته مي‌شوند. حضور و تدريس اين اساتيد کمتر از اساتيد نيمه وقت خواهد بود.
د) استاد معين: طلبه مهذب و ممتازي که پايه 1 تا 4 را به اتمام رسانده و اشتغال به تحصيل در پايه 5 يا 6 دارد و با احراز شرايط مندرج در اين آيين نامه جهت تدريس به صورت ساعتي در پايه 1 تا 3 در محل تحصيل، بکارگيري مي‌شود.

ماده5 .اساتيد حوزه‌هاي علميه بايد داراي صلاحيت‌هاي ذيل باشند:
الف) برخورداري از تقوا و صلاحيت اخلاقي لازم براي تدريس؛
ب) التزام عملي به نظام مقدس جمهوري اسلامي؛
ج) عدم گرايش به باندها و گروه‌هاي منحرف؛
د)سلامت فکري و اعتقادي؛
هـ) تلبس به لباس مقدس روحانيت؛
و) قدرت تفهيم و انتقال دادن مطلب؛
ز) برخورداري از صلاحيت علمي؛
ح) تسلط لازم بر ماده درسي مورد نظر؛
ط) توانايي جسمي و روحي لازم براي تدريس؛
ي) تأهل.
تبصره1:عدم رعايت بند «ي» در مناطق محروم به شرط نظارت بلامانع است.
تبصره2:شرط تلبس براي اساتيد دروس غير حوزوي لازم نمي باشد.

تبصره3:نحوه احراز صلاحت هاي موضوع بندهاي ((الف)) تا((ه)) توسط معاونت آمار و بررسي و بر اساس دستورالعملی خواهد بود که توسط معاونت مذکور تهيه شده و به تأييد مدير حوزه هاي علميه خواهد رسيد.
ماده6 .شرايط اختصاصي اساتيد عبارتند از:
الف) استاد مقدمات:قبول شدن در پايه ششم با نمره ارتقايي براي تدريس پايه‌هاي اول تا سوم (در دوره‌هاي بلندمدت و کوتاه مدت)؛
ب) استاد سطح1:قبول شدن در پايه دهم با نمره ارتقايي براي تدريس پايه‌هاي چهارم تا ششم (در دوره‌هاي بلندمدت و کوتاه مدت)؛
تبصره:فارغ التحصيلان سطح 3 دوره‌هاي کوتاه مدت، مي‌توانند در تمام پايه هاي مدارس سطح 2 دوره‌هاي کوتاه مدت تدريس نمايند،فارغ التحصيلان سطح 2 دوره‌هاي کوتاه مدت، مي‌توانند حداکثر 20 درصد دروس صرف، نحو و بلاغت پايه هاي 1 تا 3 مدارس سطح2 دوره هاي کوتاه مدت را تدريس نمايند.(2)

ج) استاد سطح2:اتمام پايه ده کتبي و شفاهي با نمره ارتقايي و گذراندن 4 سال درس خارج فقه و اصول براي تدريس پايه‌هاي هفتم تا نهم و سطح 3 دوره‌هاي کوتاه مدت؛
د) استاد سطح3:اتمام پايه ده کتبي و شفاهي با نمره ارتقايي و گذراندن 6 سال درس خارج براي تدريس پايه دهم؛
هـ) استاد درس خارج:گذراندن حداقل 8سال درس خارج فقه وحداقل 8سال درس خارج اصول براي تدريس درس خارج فقه يا اصول(3)
تبصره:سابقه تدريس براي اساتيد موضوع بندهاي ب، ج، د، هـ براساس دستورالعمل اجرايي اين آئين نامه خواهد بود.
و) استاد معين:
 
1 . اتمام پايه‌هاي اول تا چهارم
2 .  کسب رتبه ممتازي بر اساس آيين‌نامه مصوب مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه؛
3. تأييد شوراي واحد آموزشي محل تدريس؛
4. قبولي در مصاحبه علمي معاونت آموزش حوزه‌های علمیه؛
5. دارا بودن صلاحيت‌هاي عمومي به استثناء تلبس به لباس مقدس روحانيت.
تبصره1:استثناء مذکور در بند «5»، تا اتمام پايه ششم مي‌باشد.
تبصره2: حداکثر 20٪از دروس پايه 1، 2 و 3 هر واحد آموزشي توسط اساتيد موضوع اين ماده تدريس مي‌شود.
تبصره3:اساتيد موضوع اين ماده حداکثر دو درس از دروس صرف، نحو، بلاغت و تجوید را مي‌توانند تدريس کنند.(4)

ماده7 .اساتيدي که داراي مدارك تحصيلي (گواهي اتمام پايه مورد نياز یا مدرك علمي) نمي‌باشند، ولي داراي تحصيلات لازم براي تدريس در سطوح مختلف حوزوي مي‌باشند، سطح تدريس آنان متناسب با تحصيلات‌شان در معاونت آموزش حوزه‌هاي علمیه مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه براساس دستورالعمل مرکز مديريت حوز‌ه‌هاي علميه احراز مي‌گردد.

ماده8 .احراز صلاحيت علمي طلاب متقاضی تدریس دروس پایه‌های 1 تا 10 در مدارس بلندمدت و کوتاه مدت (سفیران هدایت) به شرح ذیل صورت می‌گیرد.(5)

الف) احراز صلاحیت علمی متقاضیان حکم تدریس دروس سطح 1، سفیران هدایت (سطح دو سفیران)، دروس غیر فقه و اصول سطح دو و سه مدارس بلندمدت و سفیران هدایت (سطح سه سفیران) توسط هیئت‌هایی حداقل دو نفره ـ که اعضای آن با پیشنهاد معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و تأیید مدیر حوزه‌های علمیه تعیین می‌گردد ـ صورت می‌گیرد؛

تبصره:دستورالعمل اجرائی این بند حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه، توسط معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه تهیه و پس از تأیید مدیر حوزه‌های علمیه به اطلاع شورای عالی خواهد رسید.

ب) احراز صلاحیت علمی متقاضیان حکم تدریس دروس فقه و اصول سطوح عالی حوزه (سطح دو و سه ـ اعم از آزاد و تحت برنامه ـ)، دروس فقه و اصول سفیران هدایت سطح سه و دروس فقه و اصول مراکز تخصصی حوزوی توسط هیئت‌هایی ـ که اعضای آن توسط معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه پیشنهاد و به تأیید مدیر حوزه‌های علمیه می‌رسند ـ صورت می‌گیرد.

ج) احراز صلاحیت علمی اساتیدی که مشغول به تدریس دروس فقه و اصول سطوح عالی بوده یا سابقه تدریس دروس مذکور را دارند و متقاضی حکم تدریس می‌باشند، توسط هیئت‌هایی سه نفره ـ که اعضای آن توسط مدیر حوزه‌های علمیه پیشنهاد و به تأیید شورای عالی می‌رسند ـ صورت می‌گیرد. چنانچه هیئت‌های موضوع این بند با بررسی سوابق علمی، آموزشی استاد متقاضی، وی را واجد صلاحیت علمی برای تدریس دروس فقه و اصول سطوح عالی بدانند، مراتب را جهت صدور حکم تدریس به معاونت آموزش اعلام می‌نمایند در غیر این صورت احراز صلاحیت افراد متقاضی موضوع این بند توسط هیئت‌های موضوع بند ب صورت خواهد گرفت.

تبصره1:دستورالعمل اجرایی بندهای ب و ج با همکاری معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و دبیرخانه شورای عالی، حداکثر ظرف 45 روز پس از تاریخ ابلاغ این مصوبه، تهیه و جهت تصویب به شورای عالی ارائه خواهد شد؛

تبصره2:متقاضیان تدریس فلسفه در مقاطع و سطوح مختلف حوزه‌های علمیه با تأیید مجمع عالی حکمت اسلامی نیز احراز صلاحیت علمی می‌شوند.(6)
ماده9. احراز صلاحيت‌ علمي اساتيد دروس خارج فقه و اصول، از طريق مصاحبه حضوري يا استماع نوار تدريس توسط هيئتي مرکب از سه نفر از اساتيد و بزرگان حوزه علميه که داراي شرايط ذيل هستند، صورت مي‌گيرد.(7)
الف) تقوا و صلاحيت اخلاقي؛
ب) صلاحيت علمي؛
ج) مقبوليت عمومي در حوزه.
تبصره1:اعضاي هيئت مذکور با پيشنهاد معاونت آموزش حوزه‌های علمیه توسط مدير مرکز مديريت حوز‌ه‌هاي علميه به شوراي عالي حوز‌ه‌هاي علميه معرفي و پس از تأييد توسط مدير مذکور منصوب مي‌شوند.
تبصره2:دستورالعمل نحوه فعاليت هيئت مذکور توسط مرکز مديريت حوزه‌هاي علميه تدوين شده و به اطلاع شوراي عالي خواهد رسيد.

تبصره3: هیأت موضوع این ماده در صورت نیاز با پیشنهاد مدیر حوزه های علمیه و تأیید شورای عالی می تواند متعدد باشد.(8)

تبصره4:هیأت مذکور در صورت تشخیص می تواند صلاحیت موضوع این ماده را به طرقی غیر از مصاحبه حضوری و استماع نوار تدریس(از قبیل بررسی سوابق علمی) احراز نماید.

ماده10. احراز صلاحيت علمي اساتيدي که دروسي غير از فقه و اصول را در مراکز تخصصي و مؤسسات آموزش عالي تدريس مي‌کنند، به وسيله شاخص‌هايي از قبيل امتحان شفاهي، ارزيابي نوار تدريس، دارا بودن مدرك سطح بالاتر از سطح تدريس در همان رشته يا رشته‌هاي مشابه، بررسي آثار و تأليفات و سابقه تدريس توسط معاونت آموزش حوزه‌هاي علميه صورت مي‌گيرد.

ماده11 .اجراي اين آيين‌نامه در خصوص اساتيد دروس آزاد (پايه‌هاي 7 تا 10 و درس خارج) حوزه علميه استان قم، منوط به اجازة مراجع عظام تقليد دامت برکاتهم است.

ماده12. اساتيد حوزه بر اساس سطح دورة تدريس به استاد مقدمات، استاد سطح 1، استاد سطح 2، استاد سطح 3، و استاد سطح 4 رتبه‌بندي مي‌شوند.

ماده13 .ارتقاي رتبه استاد علاوه بر داشتن صلاحيت علمي و رعايت جهات معنوي و اخلاقي پس از سه سال تدريس (به ميزان تدريس اساتيد تمام وقت) با لحاظ امور ذيل صورت خواهد گرفت:
الف) تدريس موفق؛
ب) شاگردپروري؛
ج) ارائه مقالات يا کتاب علمي؛
د) ابداع شيوه‌اي نو در تدريس و يا هندسه هر يک از علوم اسلامي به نحوي که ضمن حفظ اصول و نقاط قوت آموزش‌هاي حوزوي، تأثير شاياني در پيشبرد آموزش حوزه داشته باشد.

ماده14. در صورتي که استاد با وجود دارا بودن صلاحيت ارتقاء رتبه، باز هم به تدريس سطوح پايين‌تر اشتغال داشته باشد، حکم تدريس سطح بالاتر براي او صادر مي‌شود.

ماده15. وظايف اساتيد عبارت است از:
1
. انجام وظايف محوله و تدريس بر اساس متون درسي و سرفصل‌هاي مصوب؛
2. ارشاد و تربيت اخلاقي و معنوي طلاب؛
3 .  اعلام نظر در خصوص متون درسي و سرفصل‌هاي مصوب؛
4. طراحي سؤالات و تصحيح اوراق؛
5. اخذ امتحان از طلاب در صورت لزوم؛
6. شرکت در دوره هاي آموزشي اساتيد در صورت لزوم؛
7. مشارکت و حضور فعال در گروه آموزشي؛
8. ارائه مشاورة علمي به طلاب؛
9. راهنمايي و ارزيابي تحقيقات درسي طلاب.

ماده16. جهت ارتقاء کيفي تدريس اساتيد و ارج‌گذاري بر زحمات آنان و بهره‌وري طلاب از افراد صالح، معاونت آموزش حوزه‌های علمیه موظف است خدمات زير را ارائه نمايد:
الف) تشکيل گروه‌هاي علمي در زمينه‌‌هاي علوم مختلف اسلامي جهت آشنايي بيشتر اساتيد آن رشته با يکديگر و استفاده از نظرات و تجربيات يکديگر؛
ب) تهيه و ارسال کتب مورد نياز و تقويت کننده بنيه علمي اساتيد؛
ج) پيگيري امور اداري اساتيد در مرکز مديريت به منظور جلوگيري از اتلاف وقت استاد؛
د) پرداخت کمک‌ها و مزايايي که ممکن است به اساتيد محترم تعلق گيرد برابر مقررات مربوطه؛
ه) تهيه امکانات مورد نياز جهت محل تدريس اساتيد؛
و) اتخاذ تدابيري در جهت فراهم کردن تدريس براي همه افراد صالح در مدارس تحت پوشش و يا دروس آزاد حوزه و شکستن انحصار تدريس در افراد خاص. مديريت حوزه بايد به اين قسمت اهتمام لازم مبذول داشته، نتيجه آن را هر سال به شوراي‌عالي اعلام نمايد.

ماده17. نحوه احراز صلاحيت‌هاي علمي و ارزيابي عملکرد اساتيد بر اساس دستورالعملي خواهد بود که توسط معاون آموزش حوزه‌هاي علميه تهيه شده و به تأييد مدير حوزه‌هاي علميه مي‌رسد.

ماده18. هرگاه فردي به هر دليل صلاحيت‌هاي عمومي و علمي لازم جهت تدريس را از دست بدهد، پس از بررسي توسط مرجع صادر کننده مجوز تدريس، موضوع اين آيين‌نامه، مجوز تدريس وي ابطال مي‌گردد.

ماده19. حق‌الزحمه اساتيد بر اساس دستورالعملي که توسط معاونت آموزش حوزه‌هاي علميه تهيه شده و به تأييد مدير حوزه‌هاي علميه مي‌رسد، خواهد بود که در سقف بودجه‌هاي مصوب هر ساله مبلغ حق التدريس تعيين و پرداخت مي‌شود.

ماده20. دستورالعمل اجرايي اين آيين‌نامه توسط معاونت آموزش حوزه‌هاي علميه تهيه شده و به تصويب مدير حوزه‌هاي علميه رسانده مي‌شود و به اطلاع شوراي عالي خواهد رسيد.

ماده21. اين آيين‌نامه در 21 ماده و 13 تبصره در تاريخ 14/6/1393 به تصويب شوراي عالي حوزه‌هاي علميه رسيد و بر اين اساس مصوبات 561، 650 و 884، ملغي مي‌گردد.

 

پاورقي:

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. ماده 3 مأخوذ از مصوبه 650 شوراي عالي مي‌باشد که به جهت تجميع مصوبات با موضوع واحد، در اين مصوبه مذکور شده و بر اين اساس مصوبه 650 ملغي مي‌گردد.

2. تبصره بند «ب» ماده 6 بر اساس مصوبه 1023 شوراي عالي حوزه هاي علميه اصلاح گرديد.(جلسه 29 مورخ 12/9/95)

3. بند هـ ماده 6 بر اساس مصوبه 1015 شوراي عالي حوزه هاي علميه اصلاح گرديد.(جلسه 189 مورخ 22/2/95)

4. تبصره 2 و 3 بند «و» ماده 6 براساس مصوبه 1307 شورای عالی اصلاح شده است. (جلسه 176 مورخ 29/6/98)

5. ماده 8 براساس مصوبه 1317 شورای عالی اصلاح شده است. (جلسه 180 مورخ 12/7/98)

6. تبصره 2 ماده 8، مأخوذ از مصوبه 884 شوراي عالي مي‌باشد، که به جهت تجميع مصوبات با موضوع واحد، در اين مصوبه مذکور شده و بر اين اساس مصوبه 884 ملغي مي‌گردد.

7. ماده 9 براساس مصوبه 1014 شوراي عالي حوزه هاي علميه اصلاح گرديد.(جلسه 189 مورخ 22/2/95)

8. تبصره 3و 4 ماده 9 بر اساس مصوبه 1202 شورای عالی به آیین نامه اضافه شده است.(جلسه 117 مورخ 22/7/97)

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج